Jon Gislason – Årets kunstner 2018

Århus Rådhus Kunstforening har udnævnt Jon Gislason, til at være årets kunstner 2018.

Jon deltager i kunstforeningens fernisering lørdag den 26. januar 2019, hvor han vil fortælle om, hvordan han omsætter sine personlige følelser og oplevelser til værker.

Når man besøger Jons atelier i det kunstneriske værksted i Spanien 19b, skal man passe på ikke at falde over det virvar af farverige lærreder, som dækker det meste af gulvet. Man må kringle sig rundt i de to lokaler, som Jon råder over på den gamle gasværksgrund i Sydhaven.

Jon er en følelsesladet og farverig kunstner. Han maler på hysteri, voldsomhed, raseri, ekstaser og ophobede følelser der skal ud. Jon fortæller, at der er meget energi i følelserne, og de skal ud ellers brænder de inde. Han siger også, at han har svært ved at give udtryk for sine følelser, når han er sammen med andre. Når han er alene, har han kun maleriet at råbe til. Han raser hen over lærredet, og de voldsomme følelser kommer til udtryk i eksplosive farvesammensætninger.

Jon Gislason er født i 1955 og uddannet på Det Jyske Kunstakademi 1974-1977 og har en lang række udstillinger i ind- og udland bag sig.

Permanent link til denne artikel: http://aarhusraadhuskunstforening.dk/wordpress/?p=1396