Peter Birk & Hans Krull – Årets kunstnere 2020

Århus Rådhus Kunstforening har udnævnt makkerparret Hans Krull og Peter Birk til at være årets kunstnere 2020

De deltager begge i kunstforeningens fernisering lørdag den 23. januar 2021 kl. 12.00 i Rådhushallen, hvor de vil give os et indblik i deres festlige og farverige arbejdsfællesskab.

De to kunstnere lever med en pensel i hånden, og har en omfattende kunstnerisk produktion. De er ens i at skabe – hurtigt, vildt og ikke for meget planlægning. De komplimenterer hinanden godt. Men deres baggrund er forskellig. Krull er fra 68-generationen og Birk fra generation X – 68’ernes tømmermænd. Krull er skolet og Birk er selvlært. De har begge i høj grad sat deres præg på Aarhus. Flere af deres kunstværker pryder gavle, vægge og indgangspartier. Hans Krulls står bl.a. bag det velkendte mågekys og indgangspartiet til Hotel Royal samt udsmykningen af facaden til kælderbaren Under Masken, som han i øvrigt selv ejer. Peter Birk har lavet utallige street art-indslag på byens gavle med forfaldne fiskekuttere og ornamentiske mønstre. Birk er desuden indehaver af Galleri Grisk.

Permanent link til denne artikel: http://aarhusraadhuskunstforening.dk/wordpress/?p=1818