Peter Skovgaard – Årets kunstner 2014

PeterSkovgaard
Århus Rådhus Kunstforening kan nu løfte sløret for, hvem der bliver årets kunstner 2014. Valget er faldet på aarhus-kunstneren Peter Skovgaard.

Peter deltager i kunstforeningens fernisering lørdag den 24. januar 2015, hvor han vil fortælle om sin kunst og om de tanker, der ligger bag.

Peter Skovgaards kunst er ekspressionistisk og spontan og omfatter bl.a. malerier, installationer, papirklip, udsmykninger og skulpturer. Han har udstillet i bl.a. Tyskland, Nederlandene, USA, Norge og Danmark.

Peter Skovgaard Olie på lærred. 120x100 cm

Olie på lærred. 120×100 cm

Aktuelt arbejder Peter Skovgaard på en udsmykning af højhuset HL House i Aarhus.

Se TV portræt om Peter, hvor han fortæller om udsmykningsopgaven – det over 80 meter lange værk der skal pryde indgangsparti og foyer i det 94 meter høje hotel- og kontorbyggeri.

Sagt om Peter Skovgaard:

Peter Skovgaards værker er mærkværdige. Hans signatur er en underlig streg. Og den særegenhed har for længst gjort ham til et internationalt anerkendt navn i kunstens verden. Den landflygtige maler, der har brug for udlandet som kreativt brændstof og som stadig må kæmpe indædt med hvert eneste nye kunstværk. Er netop nu i gang med en større, usædvanlig udsmykning af Aarhus´ nye fyrtårn, HL House”. (Vol. Magazine forår 2014) Læs hele artiklen her.

Peter Skovgaard er gået sin egne veje uden at benytte sig af de traditionelle kunstskoler og censurerede udstillinger…hans kunstneriske udtryk er spontant, ekspressionistisk, oftest ikke figurativt, men nu og da med et præg af barnetegning.” (Dansk Kunstnerleksikon)

Peter Skovgaard er født i København i 1960. Se mere på  http://www.peterskovgaard.com

Peter

Peter3