Herdis Jensen – Årets kunstner 2015

image

Århus Rådhus Kunstforening har valgt årets kunstner 2015. Det bliver den lokale kunstner Herdis Jensen fra Risskov.

Herdis deltager i kunstforeningens fernisering lørdag den 23. januar 2016, hvor hun vil fortælle om sin kunst og om de tanker, der ligger bag.

Herdis Jensen er optaget af mennesker, der er udsatte. Hun har de sidste mange år været optaget og inspireret af teamet og begreberne ”hjem og hjemløshed”. I malerier fremstiller hun steder, hvor hjemløse finder rum for ophold. Kunstforeningen udlodder malerier med motiver fra Aarhus, København og Paris.

Herdis har bl.a. udstillet på en lang række cencurerede udstillinger.
I 2013 fik hun KP publikumsprisen.

A quiet corner, 2013 100x100 (Sct. Sulpice – Rue van Guird – PARIS)

A quiet corner, 2013 100×100

Sagt om Herdis Jensens malerier:

Erik Meistrup:
”Herdis Jensen har udviklet maleriet de sidste 20 år og fået fokus på de landskaber, hvor de marginaliserede gemmer sig i. Hun siger selv om sit projekt: ”Jeg vil formidle en ubestemmelig følelse af noget meningsfuldt, på trods af det forstemmende indhold. Paradoksalt nok kan man godt opleve noget som meningsfuldt, uden at man af den grund forstår meningen med det – og denne oplevelse må gerne være det bærende i tilegnelsen af mine værker”.

Hendes måde at skabe landskaber på minder mig om afdøde Preben Fjederholdts, men i hendes landskaber gennem de navnløse eller deres efterladenskaber. Vi møder landskaber fra mange steder i Italien, Paris, Århus, London, Hamburg, alle steder findes den fysiske hjemløshed også i smukke eller markante landskaber og formår at omslutte og næsten opsluge den”.

Living alone in the woods, 2011 50x50 (Mollerup skoven, Skejby ved Aarhus)

Living alone in the woods, 2011 50×50

Sven Suhr: ”– på denne ellers så skønne planet er de fleste mennesker hjemløse!. Og hjemløshed er bemærkelsesværdigt nok emnet i Herdis Jensens malerier. Umiddelbart vil de fleste vel synes, at hjemløshed er noget af det mest ubærlige, bare tanken om det er provokerende.

Imidlertid mærker man ingen provokation i Herdis´ billeder – ingen angstprovokerende udslettelse, ingen trøsteløshed. Emnekredsen præsenteres på en imødekommende måde, der står i skarp kontrast til den gru, hjemløshed afstedkommer”.

Om de hjemløse siger Herdis Jensen: “Man skal være stærk for at leve på gaden. Her kan man ikke lukke sig inde, og det kræver ekstra kræfter.”

Læs mere om Herdis Jensen

Permanent link til denne artikel: http://aarhusraadhuskunstforening.dk/wordpress/?p=978