Formandens beretning for 2013

Velkommen til Årets generalforsamling, som i år er foreningens nr. 59 og tak for sidst til alle jer, der var mødt op til ferniseringen i lørdags, hvor i også kunne møde Årets kunstner, Jesper Liengaard, der fortalte om sin kunst.

Vi har i det sidste år afholdt 9 bestyrelsesmøder.

På det første bestyrelsesmøde – efter generalforsamling – konstituerer bestyrelsen sig og den netop overståede generalforsamling evalueres. Derudover planlægges ”Årets opgaver” og det besluttes om ”Årets Tema” skal være glas, keramik, oliemalerier eller noget helt andet. Heller ikke i år har vi valgt et decideret ”Tema”.

Vi har i 2013 brugt det meste at vores tid på bestyrelsesarbejde og indkøb af kunst, men har også brugt tid på de 2 udfordringer, jeg nævnte i beretningen sidste år – nemlig KMD og løntræk til kontingent OG betalingskrav fra Ejendomsforvaltningen for leje af Rådhushallen. Disse udfordringer vender jeg tilbage til.

Vi er i dag 402 medlemmer i Århus Rådhus Kunstforening, hvilket er 17 færre end i 2012 på trods af, at der i 2013 er optaget 24 nye medlemmer.  Så medlemsantallet er fortsat faldende. De medlemmer, der har meldt sig ud af foreningen, har været medlem af foreningen i mange år – og de giver udtryk for, at de har været rigtig glade for at være medlem. Men de går nu på efterløn eller pension og har valgt at ophøre deres medlemskab.

Faldende antal medlemmer betyder også færre penge at købe kunst for. Vi vil derfor rigtig gerne have medlemstallet op i nærheden af 500 – og vi opfordrer – igen i år – jer alle til at gøre reklame for kunstforeningen på jeres arbejdsplads. Der ligger en pjece om foreningen heroppe, som I kan tage med til en kollega – eller I kan hente pjecen på hjemmesiden. Der findes også et LINK om foreningen på Aarhus Kommunes Intranet, Medarbejderportalen, og det har på Intranettet netop været annonceret, at kunstforeningen bortlodder kunstværker på generalforsamlingen i januar. Dette har allerede givet ca. 30 henvendelser om medlemskab.

I Bestyrelsen bruger vi ikke penge på foreningsarrangementer – og kun ganske få penge på drift af foreningen.

Vi har i år haft kr. 295.000 til at købe kunst for – det er ca. kr. 12.000 færre end sidste år og i år er der 80 kunstværker til bortlodning. Selv om vi har haft færre penge at købe for, synes vi, vi har fået meget ud af pengene – uden at fornærme kunstneren – og uden at gå på kompromis med kvaliteten. Og det håber vi i kan se afspejler sig i de værker, der er til bortlodning i år.

Også i 2013 er der rigtig mange af jer, der har foreslået nogle kunstnere som vi skulle besøge – og nogle af disse har vi aflagt et besøg. Vi er rigtig glade for jeres forslag – så bliv endelig ved med at melde ind.

I 2013 har vi besøgt mange kunstnere i og uden for Kommunen, censurerede udstillinger, gallerier, atelier mv. Det er altid gode og berigende oplevelser, at se, lytte og diskutere med kunstnerne, for så til sidst at beslutte, hvad vi skal købe til foreningen. Er prisen nu OK og kan medlemmerne lide det vi beslutter os for at købe.

Bestyrelsen har i år besøgt Kunstnernes Påskeudstilling og Gammel Åbyhøj – hvor vi købte granitfiguren ”Dreng” og bronze på granit ”En flab” begge af Søren Wullum (73,76). Vi har også i 2013 været på den årlige lørdagsudflugt, som denne gang gik til Skanderborg – Horsens området. Vi havde på forhånd besluttet os for, at besøge Galleri Draupner, Galleri Brænderigården og Kunstnergruppen ”SLOTTET”, hvor vi blev mødt af 10 kunstnere. Vi så megen god kunst og besøgte steder, som vi ikke havde besøgt før. På turen erhvervede vi os bl.a. bemalet 7-er stol af Jan Klein (57), Tegningen af Jan Esmann (41), Maleriet ”Hyggebrokkeren” af Gunleif Grube (65), lertøjsfigur ” White City” af Doron Silberberg (77), og maleriet af Helga Kristmundsdottir (38). Jeg håber i øvrigt i har taget jer tid til at læse artiklen om turen, som ligger på vores hjemmeside – ellers er muligheden der stadig.

Derudover har vi bl.a. besøgt ”Spor Kunsten”, hvor vi købte de 2 værker” Japaninspireret” af Helle Vinther (49,50) og de 2 værker, collagen ”Fredag” og blandform ”Mellemrummet” af Marianne Markvard (46,55). Vi har besøgt Galleri Bjerregaard i København, hvor vi købte Glasskulpturen      ” En af familien” af John Kørner (80) og Niels Frank i Solbjerg, hvor vi købte 4 malerier (9,10,18, 40). I 2013 har vi også handlet på nettet – via Lauritz.com – hvor vi bød på og købte billedet af ”Marilyn Monroe” (56). Det lykkedes os, at gøre en rigtig god handel.

Derudover har vi naturligvis besøgt den unge og lokale kunstner, Jesper Liengaard – som har værksted i hjemmet i Hørning. Jesper er ”Årets Kunstner” og flere af jer havde fornøjelsen af at møde ham til ferniseringen i lørdags. Jesper er kendt for, at male mere end det man ser. Han kommunikerer gennem et stærkt formsprog og gør det gennem valg af motiv og anvendelsen af stærke farver. Som han fortalte i lørdags, har han siden barndommen været fascineret af barokkens ansigter og hans malerier viser paradokser fra hverdagen, hvor det interessante er at fortælle historien.

Udover Årets kunstner vil jeg også fremhæve køb af kendte kunstnere som, Poul Anker Bech (7), Jens Birkemose (21), Robert Jacobsen (6) og ikke mindst den verdenskendte Cobra kunstner kaldet ”Solens Søn” Yoshio Nakajima fra Japan (11). Han er repræsenteret over hele verden på 35 kunstmuseer og har været med til at arrangere mere end 500 happenings med bl.a. Yoko Ono og Jørgen Nash.

Så alt i alt synes vi det har været et udmærket og mangfoldigt kunst-år for foreningen og vi håber I kan se, at vi har gjort os umage.

De indkøbte kunstværker hænger vi op i de kantiner vi har til rådighed på vore arbejdspladser og udlåner gerne værkerne til interesserede medlemmer, som så “opbevarer” værkerne og får glæde af disse indtil de skal bortloddes. Vi tilstræber også, at få lagt så mange værker ud på hjemmesiden som muligt, så der ligger et bredt og repræsentativt udsnit af de indkøbte værker.

Hjemmesiden:
Foreningens hjemmeside – www.aarhusraadhuskunstforening.dk – er vores eneste mulighed for kommunikation mellem bestyrelse og medlemmer. I februar 2013 ”udkom” hjemmesiden i en helt ny og smartere udgave, der har gjort det meget lettere for os at opdatere siden. Det er Green / Grafisk, der har hjulpet os med dette. Vi synes selv den er blevet rigtig god og håber også I kan se dette.

Kunstforeningen har nu også fået sin egen ”streg”-kode – en såkaldt QR kode. Når man scanner stregkoden kommer man direkte ind på kunstforeningens hjemmeside.

Som et lille reklamefremstød for foreningen, har vi lavet nogle flyers med stregkoden på. De ligger fremme på bordet – og I er velkommen til at tage én med jer og f.eks. hænge den op på jeres respektive arbejdspladser.

På hjemmesiden vil du fortsat finde indkaldelse til generalforsamling, kunne se antal lodder forud for generalforsamlingen, skrive til bestyrelsen, se nogle af de indkøbte værker, få relevante oplysninger om foreningen og se ”Annoncering” af aktuelle arrangementer og interessante aktiviteter i byen inden for kunstens verden. Det kan være ”Åbne døre” i Aarhus”, ”Kunst for alle”, ”Spor Kunsten”, ”Kunstmesser” m.v.. Det kan også være et arrangement, som et medlem af foreningen anbefaler og gerne vil have ”Annonceret”. Vi forsøger, at gøre siden så interessant og ”aktiv” som muligt og at ”nå” ud til jer som medlemmer af foreningen. I er fortsat meget velkomne til at bidrage til aktivitet – så hermed en opfordring til jer alle.

OG HUSK – generalforsamling afholdes altid den sidste mandag i januar måned. Datoen for næste års generalforsamling vil blive lagt på hjemmesiden så snart vi har fået bekræftet, at vi kan leje Rådhushallen – dvs. engang i løbet af februar / marts måned i år.

Og nu til KMD og løntræk samt betalingskrav for leje af Rådhushallen.

KMD og løntræk til kontingent:
Det er i efteråret 2013 lykkedes for os, at få en samlet oversigt fra KMD over løntræk og indbetalinger i 2013 – og det er fremover også blevet muligt for Bestyrelsen selv at trække en oversigt over disse indbetalinger – Fantastisk !!!. Men vi må desværre konstatere, at det ikke er lykkedes for bestyrelsen, at finde en smidig løsning med indberetning og stop af løntræk via KMD. Bestyrelsen vil derfor i dag – under punkt 5 – fremlægge et ændringsforslag til § 4 i vedtægterne om, at indbetaling af kontingent, for nye medlemmer, fremover skal foregår via bankoverførsel eller lignende.

Betalingskrav fra Ejendomsforvaltningen for leje af Rådhushallen.
Ved reservation af Rådhushallen til afvikling af fernisering og generalforsamling 2014 – blev vi igen stillet over for et betalingskrav for leje af Rådhushallen på ca. kr. 14.000. Bestyrelsen har derfor i 2013 igen brugt tid på, at argumentere for,  at Aarhus Kommune stiller Rådhushallen gratis til rådighed for en forening, der i sit virke også er med til at gøre Aarhus Kommune til en attraktiv arbejdsplads. Og endelig kom bevillingen fra Service og Ejendomme (tidligere Ejendomsforvaltningen) – Citat: ” Jeg skal hermed bekræfte, at Kunstforeningen ikke vil blive opkrævet betaling for brugen af Rådhushallen ved den årlige generalforsamling og udstilling”…..sådan!!. Så skal vi forhåbentlig ikke bruge tid på dette fremover.

Til sidst vil jeg på bestyrelsens vegne gerne takke Grethe og Jennie, for den store indsats de begge har ydet i Bestyrelsesarbejdet. Grethe har deltaget i bestyrelsesarbejdet siden 2006 og har nu valgt, at træde ud af bestyrelsen og hellige sig sit otium og Jennie, der blev valgt som suppleant sidste år, har valg at ”hellige” sig andre gøremål.

Derudover vil Bestyrelsen også gerne takke alle jer, der har hjulpet med de mange praktiske gøremål i løbet af året.

Som nuværende formand, vil jeg også takke de øvrige bestyrelsesmedlemmer for deres indsats og bidrag til bestyrelsesarbejdet, hvor en positiv tilgang til opgaveløsningen og ikke mindst de forskellige kompetencer, der er til stede gør, at vi er i stand til at bestride alle de forskellige funktioner i bestyrelsesarbejdet, som er forudsætningen for en god og effektiv bestyrelse.

Kære medlemmer – om lidt skal vi i gang med selve lodtrækningen. Er du heldig at blive udtrukket – så hold dig ikke tilbage. Men benyt din chance for at få et kunstværk med hjem.

Da der altid er medlemmer, der er udtrukket, som ikke er til stede, er vi nødt til at trække en del ekstra numre, så vi sikre på, at alle værker bliver bortloddet. Vi udtrækker derfor 160 /175 numre. Hvis dit nummer bliver udtrukket blandt de sidste, kan dette desværre betyde, at alle kunstværker er valgt inden det bliver din tur. Men vi synes dette er bedre, end at der er værker tilbage når det sidste medlem, som er trukket ud, har valgt sit værk.

Inden seancen starter, må jeg på bestyrelsens vegne henstille til at ingen – selv tager det billede eller flytter den skulptur man har valgt. Der vil være en fra bestyrelsen eller en af bestyrelsens hjælpere tilstede, som vil overrække værket til det heldige foreningsmedlem, der så skal hjem og glæde sig over sin gevinst. Og giv dig tid til at vælge det rigtige kunstværk – der er ikke noget, der haster og du kan ikke vælge om.

Så – Kast jer ud i det. Pas godt på jer selv. Vi har gjort os umage for at vælge det bedste og som vi altid siger – ”Der findes noget for enhver smag undtagen den dårlige”. Tak for ordet.

Helle Keblovszki
Formand

Permanent link til denne artikel: https://aarhusraadhuskunstforening.dk/wordpress/?p=709