Jesper Liengaard – Årets kunstner 2013

JLÅrhus Rådhus Kunstforening har valgt Årets kunstner 2013. Det bliver den lokale kunstner Jesper Liengaard fra Hørning, der vil deltage i kunstforeningens fernisering lørdag den 25. jan. 2014.

Kunstner med glimt i øjet
Jesper Liengaard er en kunstner, der maler mere end det man ser. Han kommunikerer gennem et enkelt motiv, men i et stærkt formsprog. Et billedsprog, der både drager og betager os som beskuere og han gør det gennem valg af motiv og anvendelsen af farver. Der er intensitet og styrke i det han laver og det er netop her, han har en stor styrke. Han skaber spændinger, der gør, at man søger dybere ind i hans motiver og samtidig maler han med et glimt i øjet. Motiverne er underfundige, men samtidig dybt alvorlige og med en dybereliggende mening eller kommentar til den verden, vi lever og ånder i. Med meget enkle, men effektfulde motiver og valg af farver og ikke mindst sammensætning af farver, viser han situationer fra den verden, vi lever i.

Med farver skabes spænding og dynamik
I hans malerier er der naive og tavse, men på mange måder også deforme mandekroppe i forskellige iscenesættelser. Disse figurer eller kroppe lever i en uigennemsigtig verden, i en diset og tåget verden, der kun lader vore egne tanker tilbage for, hvad det er, der foregår inde bag alt det, vi ikke kan se. Der er både tomhed og søgen efter svar i en verden, der hastigt farer forbi.

Den skingre gule farve og den røde farve står næsten og blinker som lyset i neon og får os til at standse op og kikke. Der er en spænding i malerierne, som fanger opmærksomheden og drager os til sig, – for hvad er det, der sker inde bag dette lag af acrylmaling og lak. Hvilken verden befinder vi os i og hvor er vi på vej hen? Hans anvendelse af stærke kompositioner og farvernes indbyrdes interaktion og modsætninger skaber en stor inten-sitet og spænding i maleriet. Vi stopper op og kikker i ind en tilstand af uafklarethed i et spændingsfyldt vakuum.

Maleriet ”Red Light” th., acryl på lærred, 80 x 100 cm viser en menneskefigur i en startposition foran en rød stoplygte. Figuren er parat ventende på grønt signal for go´. Figuren har ingen gen-kendelighed. Den står helt alene med rulleskøjterne spændte. Med kroppen i en evig startposition vises også en stivnethed. Måske er man kun klar til start et kort øjeblik, måske er man hele tiden i en anspændt parathed med blikket højt hævet fremad. Figuren synes at sige; ”Er jeg selv standset op for rødt?”- eller er jeg allerede suset forbi figuren, der står der helt alene, for med skøjter på kommer man hurtigt frem. Den altomfavnende grå baggrund opsluger alle omgivelser, - som i en tæt tåge, og kun de løbende farver danner den begrænsede bund, man står på. Men et er sikkert. Signalet er standset ved ”Red light”.

”Red Light” acryl på lærred, 80 x 100 cm

Maleriet ”Red Light” viser en menneskefigur i en startposition foran en rød stoplygte. Figuren er parat ventende på grønt signal for go´. Figuren har ingen genkendelighed. Den står helt alene med rulleskøjterne spændte. Med kroppen i en evig startposition vises også en stivnethed. Måske er man kun klar til start et kort øjeblik, måske er man hele tiden i en anspændt parathed med blikket højt hævet fremad. Figuren synes at sige; ”Er jeg selv standset op for rødt?”- eller er jeg allerede suset forbi figuren, der står der helt alene, for med skøjter på kommer man hurtigt frem. Den altomfavnende grå baggrund opsluger alle omgivelser, – som i en tæt tåge, og kun de løbende farver danner den begrænsede bund, man står på.

Men et er sikkert. Signalet er standset ved ”Red light”.

Et enkelt formsprog
I Liengaards værker fokuserer han på enkle stærke motiver, der suppleres godt op af farvesammensætninger. Han tiltrækker og ”forfører” tilskueren med sine motiver. Ved første øjekast forbindes motiverne med den danske kunstner Michael Kviums velkendte malerier med groteske menneskefigurer, men ved nærmere øjekast dukker hans egen verden op i en enkel og ren form. Der vises en anden side af virkeligheden med fragmenter/elementer i sin enkleste form, med deforme mænd, der i en iscenesættelse og på humoristisk vis indgår i ny verden. Maleriernes billedsprog kammer aldrig over og bliver for dystre, fordi han formår at skabe sit eget formsprog og sin egen virkelighed.

Acryl, mixed-medie og lak
Han arbejder fortrinsvis med acrylmaling og flere lag af lak, men anvender også mix-media i form af en overført struktur eller elementer fra fotografier, så der opstår en ny og anderledes struktur. Med en behændig og erfaren viden forstår han at udnytte farverne og deres indbyrdes spil, så der opstår effektfulde modsætninger. En lille rød farve på grå baggrund, en stærk gul på en blå bund m.v. skaber netop de spændinger og dynamikker, som virker så fascinerende. Til sidst gives det hele en omgang lak af flere omgange, så der skabes en glans og ikke mindst en 3-dimensionel effekt, der understøtter dybden i de diffuse og tågede baggrunde.

Ligesom JL er meget bevidst om motivvalg, er han bevidst om materialevalg og ikke mindst deres samspil og holdbarhed. Hans malerier er gennemtænkte, gennemkomponerede og gennemførte. Han ved, hvad han gør, når han maler og hans værker bærer præg af, at han ved, hvor han vil hen.  Han får os til at reflektere over tilværelsen.

Jesper Liengaard er født i Aarhus den 4. nov. 1977. Han er opvokset i Aarhus og Nordjylland og siden bosat i Hørning. Se mere på www.jesperliengaard.dk

”Spinning” acryl på lærred, 80 x 80 cm

Udstillinger

Kunst for alle, Kbh. okt. 2013